Jorge Costa s-a destăinuit: ”Sînt DUR, dar iubesc fotbalul-spectacol”

Portughezul Jorje Costa a dezvăluit că obiectivul său la CFR Cluj e să facă o echipă care să umple tribunele stadionului din Gruia.

Antrenorul CFR-ului, Jorge Costa, a acceptat provocarea unui interviu neconvenţional în cantonamentul feroviarilor din Austria. Portughezul de 39 de ani refuză orice comparaţie cu Jose Mourinho, antrenorul sub comanda căruia a cunoscut cele mai mari satisfacţii din cariera de jucător. Tehnicianul şi-a expus metodele de lucru şi principiile legate de relaţia cu vestiarul

Domnule Costa, nu este surprinzător ca un fost mare jucător în Portugalia să aleagă ca destinaţie România pentru a antrena?
– Nu, pentru mine nu e surprinzător. CFR e un club bun, într-o ligă care creşte de la an la an. Dar cel mai important în alegerea mea a fost faptul că CFR e clubul care m-a contactat şi că cei de aici au o dorinţă foarte mare de a cîştiga noi trofee. Consider că decizia mea de a veni în România este una normală.

– Cînd aţi auzit pentru prima dată de CFR Cluj şi în ce context?
– Acum cîţiva ani, cînd a cîştigat primul titlu în România şi a evoluat în Liga Campionilor. Pînă atunci nu se vorbea foarte mult de CFR, dar după ce s-a cîştigat primul campionat, s-a auzit de CFR în toată Europa.

Două pasiuni: fotbalul şi medicina veterinară
– Care a fost primul contact pe care l-aţi avut cu fotbalul?
– Cînd eram copil, mă jucam în jurul casei cu prietenii mei, dar nu visam să ajung fotbalist. Ca profesionist am evoluat întotdeauna fundaş, mai întîi 5 ani la un club aproape de casa mea şi mai apoi la FC Porto.

– Dacă nu ar fi fost fotbalul, ce v-ar fi plăcut să faceţi în viaţă?
– Înainte de a juca fotbal la nivel înalt, visam să devin veterinar. Mi-ar fi plăcut foarte mult să urmez această meserie.

– Ce aţi simţit cînd ziarele din Portugalia au preluat o informaţie de pe Facebook în care se sugera că sînteţi grav bolnav sau chiar că v-aţi fi pierdut viaţa?
– S-a spus că am cancer, într-o formă agravantă, şi că voi muri. Eu nu am avut prea mari probleme. Mai multe probleme au avut părinţii mei şi toţi cei care mă cunosc. Ei au fost îngrijoraţi, am primit sute de telefoane.

– Ce a însemnat pentru dumneavoastră să purtaţi banderola de căpitan la FC Porto pentru o perioadă atît de lungă?
– O mîndrie foarte mare. Porto a fost întotdeauna clubul inimii mele. Să joc la Porto era un vis împlinit, iar să fiu căpitan a însemnat cu atît mai mult.

– Vi s-a creat reputaţia unui fundaş extrem de dur…
– Nu cred că e nici o exagerare. Sînt jucători foarte tehnici, alţii foarte rapizi, jucători care sînt bine clădiţi fizic. Eu aparţin ultimei categorii şi pentru asta trebuia să-mi pun în valoare calităţile.

“Nu sînt Mourinho!”
– Care este lecţia cea mai importantă pe care aţi învăţat-o de la Mourinho?
– Toată lumea face referire la Mourinho. Într-adevăr, a fost o plăcere pentru mine să lucrez cu el, am învăţat multe lucruri, dar nu sînt Mourinho! Am lucrat cu mulţi antrenori şi de la fiecare am învăţat cîte ceva, de la unii mai mult, de la alţii mai puţin.

– Cum se explică că un fost fundaş preferă un fotbal ultraofensiv ca antrenor?
– Să vă spun un lucru. Acum nu sînt jucător, sînt antrenor şi am ideile mele, dorinţele mele. Mie îmi place ca echipa pe care o antrenez să nu păcălească fotbalul. Cînd joci un fotbal frumos sînt sigur că ai mai multe şanse să cîştigi. Şi, bineînţeles, trebuie să ai respect pentru cei care plătesc un bilet pentru a vedea fotbal.

– Cît de importantă e conduita în afara terenului pentru un fotbalist profesionist?
– Pentru mine fotbaliştii sînt în primul rînd oameni. Mulţi dintre ei sînt căsătoriţi, au copii şi trebuie să trăiască alături de familie. Alţii sînt tineri şi trebuie să-şi trăiască viaţa. Există însă un lucru pe care nu trebuie să-l uite niciodată: acela că sînt profesionişti, iar dacă nu sînt corecţi cu ei, vor plăti în teren.

– Ca jucător v-aţi permis vreodată excese în viaţa extrasportivă?
– Categoric îţi spun că toţi fotbaliştii fac excese, dar trebuie să ştii cînd să le faci şi trebuie să existe un motiv întemeiat pentru a le face. Cu siguranţă, nu e permis să ieşi în discoteci cu două-trei zile înaintea unui meci.

“Meseria de antrenor? Un consum continuu”
– Ce înţelege Jorge Costa prin disciplină?
– Sînt anumite aspecte pe care le consider importante, libertatea şi în acelaşi timp responsabilitatea. Sînt multe forme de a impune disciplină. Vă dau un exemplu pe care îl folosesc mereu. Nu există dubii că Hitler a fost unul dintre cei mai mari lideri mondiali, dar dacă vrei să te impui prin forţă brută, consider că e o abordare extrem de limitată. Cred că trebuie să ne tratăm ca oamenii, ca nişte profesionişti. Eu sînt dur cînd trebuie să fiu dur, dar îmi place mai mult să am o relaţie apropiată cu jucătorii mei.

– Cît timp dedică un antrenor fotbalului? Se poate detaşa vreodată?
– Consider că un antrenor trebuie să aibă şi propria lui viaţă alături de familie. Ar trebui ca atunci cînd ajungem acasă să ne detaşăm de tot, dar e foarte dificil, e un consum continuu. Trebuie să pregăteşti antrenamentele, partidele şi întotdeauna cînd eşti acasă îţi vine o idee tactică nouă. Nu pot să spun că un antrenor dedică 24 de ore pe zi fotbalului, dar sînt, oricum, ore multe.

Familist convins
– De ce nu puneţi accent pe o pregătire fizică dură şi faceţi toate antrenamentele cu mingea?
– Cînd joci, sînt cîteva elemente importante, mingea, porţile şi relaţiile de joc, pe care trebuie să le faci să funcţioneze în stilul ideilor tale ca antrenor. Antrenamentele fizice, fără minge, pe mine nu mă interesează prea mult.

– Ce hobby-uri are Jorge Costa?
– Îmi place foarte mult să mă uit la filme. Urmăresc toate genurile, mai puţin cele de groază. Straniu, nu? Te întrebi de ce nu-mi plac filmele de groază pentru că am fost un jucător dur. Dar sînt lucruri diferite, unul am fost ca jucător, altfel sînt ca om şi ca antrenor. Însă cel mai mare hobby al meu este să-mi petrec timpul cu copiii mei.

– Să încheiem cu fotbal. Care sînt concluziile după cele două stagii de pregătire?
– Cred că acum sîntem o echipă mult mai competitivă. Am ceea ce îmi doream, minimum doi jucători pe fiecare post. Este important acest aspect pentru că fiecare jucător trebuie să dea ce are mai bun, ştiind că este un altul care ar putea să-i ia faţa!

”Am avut rezultate bune în amicale, dar nu s-a jucat pe puncte. În mod cert echipa va fi pregătită duminică, în prima etapă, pentru o prestație consistentă. Sînt la Cluj pentru a fi campion”
Jorge Costa
, antrenor CFR Cluj

Cred că Jorge Costa e cel mai bun transfer al nostru. Vine din școala portugheză, cea care furnizează cei mai buni antrenori ai momentului”
Iuliu Mureșan, președinte CFR Cluj

Palmaresul lui Costa ca jucător
» campion mondial cu reprezentativa Under 20 în 1991
» a cîştigat 8 titluri de campion cu Porto şi de 5 ori Cupa Portugaliei
» şi-a trecut în palmares Cupa UEFA (2002-2003) şi Champions League (2003-2004), sub comanda lui Mourinho
» a cucerit, cu echipa “dragonilor”, Cupa Intercontinentală în 2004

342 de meciuri a adunat Jorge Costa în cariera sa de fotbalist
3 echipe a antrenat Jorge Costa în Portugalia: Braga, Olhanense şi Academica

Costa despre:
» Gabi Mureşan – Un jucător care îmi place mult, sînt convins că ne va ajuta foarte mult, însă eu niciodată nu voi forma o echipă în jurul unui singur jucător. Unitatea grupului este esenţială.
»  Weldon – un jucător care a evoluat la echipe de top din Portugalia, un jucător pe care îl cunosc foarte bine. În aproximativ două săptămîni va fi mult mai adaptat şi mai pregătit fizic şi va fi un jucător care ne va ajuta mult.
» Celelalte achiziţii – Îi cunosc pe toţi. Sînt jucători care au nevoie de o perioadă de adaptare, dar nu va fi dificil pentru că fotbalul e universal, iar în Portugalia şi România se joacă un fotbal asemănător.
» Transferuri noi – Acum sînt mulţumit de lot, dar nu pot spune că lotul e definitivat pentru că ar mai putea apărea vreun jucător. Însă dacă va mai veni cineva, trebuie să fie, ca valoare, peste ce avem momentan.
» Conducătorii CFR-ului – Pot să spun că sînt mult mai apropiaţi de echipă, au o relaţie mult mai caldă cu jucătorii şi cu staff-ul tehnic faţă de cei din Portugalia.
» Interesul lui FC Porto după plecarea lui Villas Boas – Nu ştiu şi nici nu mă interesează pentru că am un angajament cu CFR pe 2 ani. Sînt obiective pe care le am de îndeplinit aici şi de aceea sînt concentrat doar pe munca mea la CFR.

Leave a Reply

